שבתון - הפורטל השלם למורה המשתלם
קורסים והשתלמויות  >  לקויות למידה וחינוך מיוחד >  פויירשטיין

מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה

ירושלים, רעננה, חיפה
מסלולי לימודים  מסלולי לימוד ספרו לחבר על הקורסים ספרו לחברים
פנה לנציג בנוגע להתאמה אישית  מתלבטים? פנו לנציג לייעוץ ולהתאמה אישית
שם
טלפון
Email
מתעניין ב
מאשר/ת  תקנון פרטיות והשימוש
פנה לנציג
צרו קשר
עם נציג המוסד

   *שם
  *טלפון
  *דואל
 
שלחו לי ידיעון
  קורס
   שלחו לי מידע ומבצעים בעלון
   מאשר/ת  תקנון פרטיות והשימוש

מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה - מרכז פוירשטיין לקידום כושר הלמידה
הצג מספר טלפון
נא רשום שם מלא ומס' טלפון
כדי שנציג יוכל לחזור
אליך במידת הצורך
שם
טלפון
מאשר/ת  תקנון פרטיות והשימוש

המכון להעשרה אינסטרומנטלית ואבחון דינמי

המרכז הבינלאומי לקידום כושר הלמידה נוסד ע"י העומד בראשו, פרופ' פוירשטיין, חתן פרס ישראל בחינוך. למרכז 67 סניפים ב- 45 ארצות, המפעילים ומיישמים את תכנית ההעשרה האינסטרומנטלית, האבחון הדינאמי LPAD ושיטת ההתנסות בלמידה מתווכת. השיטות מתורגמות ל- 19 שפות כולל יפנית, סינית, קוריאנית, אנגלית, ספרדית, ערבית, פורטוגזית, צרפתית, גרמנית ועוד.

העשרה אינסטרומנטלית

העשרה אינסטרומנטלית הינה תכנית לימודים המיועדת לפיתוח ושיקום האינטליגנציה במגוון תחומים:

  1. יכולת ייצוג יחסים מרחביים ושימוש בהם ברמת גמישות גבוהה.
  2. תהליכי אנליזה וסינתזה.
  3. יצירת תהליכי השוואה.
  4. הבנת הוראות במצבי עמימות והיכולת לכוון את ההתנהגות בהתאם.
  5. הסקת מסקנות.
  6. אסטרטגיות מטא-קוגניטיביות: חשיבה פרוגרסיבית, שימוש בסמלים ועוד.
  7. יצירת מנגנוני בקרה על התנהגות וויסות התנהגות.
  8. שליטה על תהליכי איסוף נתונים .


האוכלוסיות הנעזרות בשיטת העשרה אינסטרומנטלית

האוכלוסיות הנעזרות בשיטה הינן מגוונות מאוד, והן נעות על רצף שבצידו האחד אוכלוסיות פגועות מאוד, ובצידו השני אוכלוסיות מתוחכמות ביותר, וביניהן האוכלוסיות הבאות:

  • ילדים מגילאי 9 ומעלה, הסובלים מקשיי וליקויי למידה.
  • תלמידים וסטודנטים המתקשים בלימודיהם.
  • תלמידים רגילים המעוניינים לשפר את יכולת החשיבה שלהם.
  • קציני צבא בכירים, מנהלים ומהנדסים, המעוניינים להגמיש את תהליכי הלמידה והחשיבה שלהם.
  • עולים חדשים הבאים מרקע של שונות תרבותית.
  • אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים: תסמונת- דאון, פגועי ראש, תסמונת ויליאמס, X-שביר ועוד.
  • אוכלוסיית גיל הזהב


התכנים המרכזיים הנלמדים בקורסים של העשרה אינסטרומנטלית

המשתתפים בקורסים נחשפים לתיאוריות הקוגניטיביות של פרופ' פוירשטיין, תאורית כושר ההשתנות הקוגניטיבית המבנית ותאורית ההתנסות בלמידה מתווכת. תאוריות אלה מאפשרות למעשה מבט אל תוך תוכם של תהליכי החשיבה והלמידה, תוך היכרות עם אסטרטגיות לעיצוב תהליכים אלה.
בקורס נלמדים כלי העשרה, המהווים פלטפורמה המאפשרת את יצירתם של תהליכי תיווך אינטנסיביים. תהליכים אלה מאפשרים שיקום ו/או יצירת תהליכי חשיבה ולמידה אצל התלמיד או המטופל.

היכן מיושמת השיטה?
השיטה מיושמת במגזרים הבאים:

  • צה"ל: בית הספר לטיסה (האקדמיה לטייס) של חיל האוויר, המכללה הצבאית לפיקוד ומטה, בסיס ההדרכה של חיל הים, בסיס ההדרכה של המודיעין ועוד.
  • בתי ספר יסודיים בחינוך הרגיל והמיוחד.
  • חטיבות הביניים ובתי ספר תיכוניים.
  • קליניקות פרטיות.
  • מוסדות אקדמאים לסטודנטים רגילים ומתקשים.
  • מרכזי קליטה.


אוכלוסיית המשתמשים
מורים, גננות, מקצועות פרא-רפואיים (עפי"ר קלינאיות תקשורת ומרפאות בעיסוק), פסיכולוגים, עו"ס ועוד.

קורסי ההעשרה האינסטרומנטלית הינם בהיקף של 224 שעות (2 קורסים של 112 שעות כל אחד),
מזכים בגמול השתלמות ומוכרים לשנת שבתון.



העשרה אינסטרומנטלית לחטיבה הצעירה

"העשרה אינסטרומנטלית BASIC" הינה תכנית חדשנית לפיתוח אסטרטגיות חשיבה ומיומנויות למידה, ומיועדת לילדים בגילאים 9-4 (בכפוף לרמת התלמידים) ולמבוגרים בעלי צרכים מיוחדים. התכנית מיועדת לזרז את ההתפתחות, למנוע הופעתם של ליקויי למידה בגילאי בית הספר או לצמצם את חומרת הבעיות.
מערכת הכלים שפותחה ע"י פרופ' ראובן פוירשטיין והרב רפי פוירשטיין, כוללת 7 כלים, ומאפשרת לגננת, למורה, למטפל המקצועי ולהורים לתווך לילד בצורה אינטנסיבית.
הנחת היסוד של הכלים, הנשענת על תיאורית כושר ההשתנות הקוגניטיבית המבנית SCM)), גורסת, שניתן להאיץ תהליכי התפתחות קוגניטיביים, אף מעבר לצפוי לפי סולמות התפתחותיים שונים, באמצעות תהליכי תיווך אינטנסיביים.


שיטת האבחון הדינאמי להערכת כושר ההשתנות - LPAD
Learning Propensity Assessment Device

  • שיטה זאת פותחה ע"י פרופ' ראובן פוירשטיין והיא נחשבת לשיטת החלוץ בתחום זה של אבחונים דינאמיים.
  • השיטה מיושמת בעשרות ארצות ותורגמה לכ – 15 שפות.


מטרת האבחון ה - LPAD
האבחון מיועד להעריך את פוטנציאל הלמידה של המאובחן, בשונה ממדידת כישוריו כמקובל במבחני אינטליגנציה רבים. מסקנות האבחון מאפשרות עיצוב המלצות בעלות משמעות, שיאפשרו ליצור שינוי של ממש אצל המאובחן.

אופי התהליך האבחוני ב - LPAD
ייחודו של האבחון הוא בכך שהוא מכיל מרכיב של למידה בתוכו. המאובחן מקבל סדרת מבחנים אותם הוא פותר ללא עזרה של ממש. אבחונים אלה "מציפים" את קשייו הקוגניטיביים ולאחר מכן מגיע שלב ההתערבות, המיועד לשקם באופן מדגמי את הקשיים שצפו בשלב הראשון. בשלב השלישי מקבל המאובחן שוב סדרה של מטלות המאפשרות לבחון עד כמה ההתערבות השפיעה על הישגיו. מכאן אנו מסיקים את איכותו והיקפו של פוטנציאל הלמידה של המאובחן.

יתרונותיה של שיטת האבחון הדינאמי

  • גישה זאת מאפשרת לחדור אל מעבר למחסומים המקובלים המכונים: ליקויי למידה, פיגור שכלי, קשיי תפקוד. פעמים רבות מוכיח האבחון, שמאחורי מחסומים בלתי עבירים אלה מסתתרים מאגרי יכולות מרשימים ביותר.
  • הגישה מציגה תמונה איכותית של תהליכי הלמידה והחשיבה הייחודיים לנבחן, מה שמאפשר עיצוב תהליכי התערבות אישיים וייחודיים.
  • האבחון הדינאמי מאפשר הסרה ואף מניעה של סטיגמות שליליות, ש"נדבקות" אל המאובחן במבנים הרגילים (לקוי למידה, מפגר וכו'), והמרתם בתיאור הנבדק, כסובל ממצבי קושי העשויים בתנאים מסוימים להשתנות מאוד. הסטיגמות השליליות מתפקדות פעמים רבות כ"נבואה המגשימה את עצמה" ומקשות על יצירת תהליכי שינוי ממשיים אצל הנבדק. הדבר נכון במיוחד ביחס לעולים חדשים, הבאים מתרבויות שונות מהתרבות המקומית, ונמצאים בסיכון להיות מאופיינים באמצעות סטיגמות שאינן מוצדקות.

מה לומדים בפרקטיקום ה-LPAD?

  • פרקטיקום שנה א' - מקנה היכרות עמוקה עם תאורית כושר ההשתנות הקוגניטיבית המבנית, ותאורית ההתנסות בלמידה מתווכת, אותן פיתח פרופ' פוירשטיין. בקורס נלמדת בטריית כלי האבחון העשירה של ה – LPAD, והסטודנטים מתנסים בהעברת 3 – 4 אבחונים תחת הנחייה. בסוף השנה הסטודנטים מכירים היטב את התפיסה האבחונית הדינאמית. הקורס מאפשר להם לזהות בחיי היום יום ובעבודתם החינוכית והטיפולית, תהליכי למידה פגומים וטובים ולקדם אותם. שנה זאת מאפשרת היכרות טובה עם הגישה האבחונית וכלי האבחון, אך אינה מקנה תעודת מאבחן. לשם כך, יש צורך בשנה ב'.
  • פרקטיקום שנה ב' - הכשרת בוגרי פרקטיקום שנה א' להיות מאבחני LPAD מוסמכים ע"י המרכז הבינלאומי לקידום כושר הלמידה. בקורס נלמדים לעומקם תהליכי הדיאגנוזה של פונקציות חשיבה פגומות. תהליך האבחון עצמו זוכה להעמקה רבה, ומתפתחת יכולתם של הסטודנטים להמליץ המלצות. השתתפות בשנה ב' ועמידה בהצלחה בחובות הנדרשים, מזכה את הבוגר בתעודת מאבחן LPAD מטעם המרכז.

השתלמויות שנתיות בהעשרה אינסטרומנטלית

תכנים מרכזיים:

  • תורת כושר ההשתנות הקוגניטיבית,
  • הלמידה המתווכת,
  • פונקציות קוגניטיביות,
  • מפה קוגניטיבית,
  • הכלים: ארגון נקודות, התמצאות במרחב, ללא מילים, השוואות, תפיסה אנליטית, מיון, יחסי זמן, הוראות, יחסי משפחה, סדרות מספריות, התמצאות במרחב 2, סילוגיזמים, יחסים טרנזיטיבים,
  • מרכיבון וסדנאות ליישום עקרונות הכלים בתהליכי למידה בכיתה.

היקף ההשתלמות: 224 שעות.

ההשתלמות תכלול 38 מפגשים, ותתקיים בין השעות: 08:30 - 13:30

ההשתלמות מוכרת לגמול השתלמות + ציון.
פתיחת ההשתלמות מותנית במינימום של 15 משתתפים לקבוצה.

בתום ההשתלמות יקבלו המשתלמים דיפלומה של מכון פוירשטיין כמורים מוסמכים להעשרה אינסטרומנטלית. התעודה חתומה ע"י פרופ' ראובן פוירשטיין.

העצמה הורית באמצעות הלמידה המתווכת והעשרה אינסטרומנטלית

במסגרת הקורס יילמדו מגוון אסטרטגיות חשיבה הדרושות לילדנו, נלמד כיצד להשתמש בקוגניציה כדי לפענח רגשות, נלמד לחשוב רגשות, לפתח שיח סביב הרגש, ולהשפיע על ההתנהגות.
הנחת היסוד של התוכנית, הנשענת על תיאורית כושר ההשתנות הקוגניטיבית המבנית גורסת, שניתן להאיץ תהליכי התפתחות קוגניטיביים, אף מעבר לצפוי לפי סולמות התפתחותיים שונים, באמצעות תהליכי תיווך אינטנסיביים.

בואו ללמוד כיצד להפוך להורים מתווכים, משפיעים ומובילים.

משך הקורס: 30 שעות, ככל הנראה בימי רביעי אחה"צ.
מותנה ב-15 נרשמים.

קורס ב"אבחון קוגניטיבי- דינאמי LPAD לחטיבה הצעירה":

אבחון זה הינו פיתוח חדשני, הממשיך את מסורת מבחני ה-LPAD. מיועד לאבחון שתי אוכלוסיות: ילדים בגילאי 4-8 שנמצאים בסיכון או עם פגיעות שונות, ומבוגרים בעלי תפקוד ברמה נמוכה ביותר (פגועי ראש, בעלי פיגור תפקודי עמוק ועוד).
הבטרייה כוללת כלי אבחון מגוונים הבודקים: חשיבה מופשטת, יצירה ושימוש במושגי חשיבה אנלוגית, חשיבה פרוגרסיבית, ארגון המרחב, זכירה, רצפים ועוד.

במהלך השנה על המשתלמים לבצע 10 אבחונים מלאים, אישיים, ולכתוב דוחות, בליווי הנחייה ומשוב.
מותנה ב-15 נרשמים.

קורס באבחון דינמי- LPAD

שנה א'
הקורס מכשיר את הסטודנטים לקראת אבחון בשיטת ה–LPAD ומיועד לפסיכולוגים, מרפאים בעיסוק, עובדים סוציאליים, מרפאים בדיבור, מורים בעלי ניסיון רב בהוראה ויועצים חינוכיים.

הלימוד מועבר על ידי פרופ' פוירשטיין והצוות הבכיר של המכון.

היקף הקורס: 224 שעות לגמול + ציון.
הקורס מתקיים במכון פוירשטיין בירושלים, רח' נרקיס 47, בכל שבוע בימי ה'.
שעות הלימוד: 09:30 - 15:15

פתיחת הקורס מותנית במינימום של 20 משתלמים.


השתלמויות בהעשרה אינסטרומנטלית לחטיבה הצעירה

תכנים מרכזיים:
תורת כושר ההשתנות הקוגניטיבית, עקרונות הלמידה המתווכת, פונקציות קוגניטיביות, והכלים- השווה ומצא את האבסורד, זיהוי רגשות, מאמפתיה לפעולה, ארגון נקודות לגיל הרך, התמצאות במרחב לגיל הרך, מיחידה לקבוצה, הבנת הנקרא וויסות התנהגות תלת מודאלי.

השתלמות שנתית למשתלמים שלא למדו העשרה אינסטרומנטלית בעבר.

היקף ההשתלמות 60 שעות.
ההשתלמויות יתקיימו פעם בשבוע בין השעות 19:30–16:15 ברעננה, ירושלים וחיפה,

ההשתלמות מוכרת לגמול השתלמות+ציון.

פתיחת ההשתלמויות מותנית במינימום של 15 משתלמים לקבוצה.

קורס מיוחד בהעשרה אינסטרומנטלית לגברים בלבד

קורס העשרה אינסטרומנטלית קלאסית מלא.
הקורס יתקיים במכון פוירשטיין, רח' נרקיס 47, ירושלים,
בכל שבוע שעות הלימוד: 19:15-22:30.

היקף הקורס: 224 שעות המוכרות לגמול השתלמות + ציון.
משך הקורס: 56 מפגשים

פתיחת הקורס מותנית במינימום של 15 משתלמים

הכשרת מטפלים בשיטת פרופ' פוירשטיין

קורס ראשון מסוגו להכשרת מטפלים בשיטת פרופ' פוירשטיין.

מטרת הקורס היא להכשיר מטפלים שיצוידו במגוון כלים אבחוניים, טיפוליים וחינוכיים, המיועדים לקידום ילדים ומבוגרים עם לקויות למידה, וקשיי הסתגלות והתפתחות מסוגים שונים.

במסגרת הקורס ילמדו המטפלים להשתמש בכלי האבחון הקוגניטיבי -דינאמי, בטכניקות של הלמידה המתווכת ויכירו נושאים קוגניטיביים שונים הנלמדים בכלי 'העשרה אינסטרומנטאלית'.

הקורס מיועד למטפלים פרא רפואיים, מרפאים בעיסוק, קלינאיות תקשורת, פסיכולוגים, יועצים חינוכיים, מאבחנים, עובדי הוראה, עו"סים, קרימינולוגים קליניים, חונכים אישיים, צוותי מכונים ומרפאות להתפתחות הילד, ועוד.

הקורס יתקיים במכון פוירשטיין, רח' נרקיס 47, ירושלים,
בכל שבוע בימי ה' שעות הלימוד: 09:30 – 15:30

היקף הקורס: 448 שעות לגמול + ציון.
משך הקורס: שנתיים - 224 שעות בכל שנה.

פתיחת הקורס מותנית במינימום של 20 משתלמים.

למידע נוסף אנא פנו באמצעות טופס הפנייה


צרו קשר
עם נציג המוסד

    *שם
    *טלפון
    *דואל
       
    קורס
שלחו לי מידע ומבצעים בעלון
מאשר/ת  תקנון פרטיות והשימוש
מעוניינים במידע נוסף ללא התחייבות ?
פנו אלינו !